Hogyan érthetem meg jobban a párom szeretetnyelvét?

Előfordulhatnak olyan időszakok, amikor úgy érezzük, nagyon sok energiát teszünk a párkapcsolatunkba, mégsem tudunk jól együttműködni. Akárhogy is próbáljuk kifejezni szeretetünket a másik felé, ő ezt nem értékeli vagy nem viszonozza felénk.

Gyakori, hogy olyan módokon mutatjuk ki érzelmeinket, szeretetünket, ahogy mi szeretnénk azt megtapasztalni. Például aki egy nagy öleléstől nyugszik meg stresszes szituációban, nagy valószínűséggel fogja feltételezni, hogy a másiknak is ez fog segíteni a lecsillapodásban. Ez igaz is lehet, de mit tehetünk akkor, ha mégsem sikerül eltalálnunk, mire vágyik a másik?

Dr. Gary Chapman szerint öt módon „beszélhetjük” a szeretet nyelvét:

  • Elismerő szavak („Szeretlek!”, „Csinos vagy ma!” „Fontos vagy nekem.”)
  • Minőségi idő (Egymásra fordított figyelem megtapasztalása – közös vacsora, kirándulás)
  • Ajándékozás (Annak a szimbóluma, hogy gondolunk a másikra – nem összekeverendő az anyagiassággal, hiszen itt az ajándékok értéke minimális is lehet – egy szál virág)
  • Szívességek (Bármely cselekedet, ami a másik életét megkönnyíti – elvinni a gyermeket az iskolába)
  • Testi érintés (Ölelés, kézfogás, simogatás, masszázs, szexualitás)

Gyermekként megtapasztalhattuk ahogy szüleink fejezték ki szeretetüket irántunk – megöleltek bennünket és elmondták, mennyire szeretnek minket (fizikai érintés és elismerő szavak), vagy elvittek bennünket a különböző foglalkozásokra és felvidítottak minket (szívességek és minőségi idő). Lehetséges, hogy mi is hasonló mintákat követve fejezzük ki szeretetünket a másik felé.

A kapcsolatainkban eltávolodást okozhat, ha mindkét fél másképp fejezi ki érzelmeit és nem ismeri fel, mire van szüksége a partnerének.

Először is érdemes azonosítani, mi milyen módokon értjük meg a szeretet nyelvét! Idézzünk fel olyan helyzeteket, amikor úgy éreztük, szeretve vagyunk, a másik sikeresen kimutatta érzelmeit felénk (ölelés egy hosszú nap után, kirándulás megtervezése).

Ezt követően gondoljuk át, partnerünk miket szokott megtenni értünk, amiket mi lehet, hogy nem szeretetként értelmeztünk (összehajtogatta a ruhákat, a kedvenc nassolnivalónkat hozta haza a boltból).  Feltehetően ezek azok a módok, ahogy Ő tudja kifejezni szeretetét felénk, és ahogy szeretné, hogy mi kimutassuk affekcióinkat.

Később pedig megoszthatjuk gondolatainkat és meglátásainkat partnerünkkel, elkezdhetjük „tesztelni”, mi az, ami hozzáad a kapcsolatunkhoz és több figyelmet fordíthatunk partnerünk igyekezetére is.

 

 

Image

Jákli Fruzsina

Alkalmazott egészségszakpszichológus jelölt, Autogén tréning relaxációs terapeuta, Pár-és családterapeuta-jelölt

Pszichológusként hivatásomnak tekintem, hogy a hozzám fordulókat támogassam egy teljesebb, kiegyensúlyozottabb életmód megvalósításában. Hiszem, hogy a lelki egészséget és az életminőséget nagymértékben képes fejleszteni, ha saját gondolatainkat, reakcióinkat érteni és kezelni tudjuk.